Sluiten

In 1628 nam de Batavia een voorraad Texels water in voor haar eerste reis naar Indië. Het schip was nagelnieuw, de teer nog vers in de naden. De succesvolle handel op Indië had geleid tot de oprichting van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Deze handelsonderneming staat te boek als de eerste multinational ter wereld.

De VOC had opdracht gegeven tot het ontwerp van grotere, goed te bewapenen zeeschepen met veel laadvermogen. Zij moesten zo veel mogelijk Indische handelswaar mee terug naar Europa nemen. Vandaar dat ze ‘retourschepen’ werden genoemd. De Batavia was zo’n retourschip, maar is nooit teruggekomen. Een klein jaar na haar vertrek van de Reede is ze voor de kust van Australië vergaan.

In 1985 is in Lelystad de kiel gelegd voor een replica van de Batavia. Er is tien jaar lang aan gewerkt. Op 7 april 1995 is zij door koningin Beatrix gedoopt en te water gelaten. Op de maquette van de Reede van Texel zijn ook verschillende retourschepen te zien, waaronder de Amste-land en de Oranje.

Ontdek meer

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Waar gebruiken wij uw gegevens voor?
Volg ons

#kaapskil op social media

Vissersstraatje in het openluchtmuseum van Kaap Skil
Schepen van maritieme maquette bij Museum Kaap Skil
Deur van molen in openluchtmuseum van Museum Kaap Skil
Touwslagers in openluchtmuseum van Museum Kaap Skil
Vissershuisje in Museum Kaap Skil
Hoofdgebouw Museum Kaap Skil